Velkommen til fotogalleriet

EN DEPPEBLOGG

Galleri & Poesi er for deg med hang til melankoli. Etter min mening er litt depping sterkt undervurdert.
Denne nettsida kommer etter hvert til å bestå av bilder og småtekster på rim. Hvorfor rim? Jo, livet leves best når det har en viss rytme og til slutt ender opp i et forløsende rim.

Du må gjerne dele med deg. Det er bare kjekt.

Du trenger ikke spørre om lov til å bruke tekstene i private sammenhenger, sånt er bare stas. Vil du bruke tekster og bilder i mer proffe sammenhenger, så er det bare å ta kontakt.

epost: klippenberg@dabb.no
mobil: 915 46 777

Er det greit og brenne kvinner?

Sankthans-bål på Klippenborg, hytta i Nysund, en gang rundt 1968.
Jeg ser i en annonse i DT at det skal brennes en kvinne på bål Sankthans i Egersund. Det skjer på et av de store familiearrangementene. Jeg har skrevet om dette før og det er fascinerende å se hvordan en gammel tradisjon nekter å slippe taket. Bildet er fra den gamle hytta vår i Nysund. Det var stor stas når far min satte heksa på toppen av bålet og vi kunne se hvordan flammene fortærte henne.

I dag hadde jeg snudd meg bort. Nå vet vi at hekser var kvinner som kom på kant med samfunnet. De ble gjort til hekser og tillagt egenskaper som ga dem dødsstraff.

Jeg ønsker ikke å være prippen, men akkurat denne tradisjonen synes jeg ikke vi skal videreføre. Vi brenner ikke - symbolsk - kvinner på bålet som underholdning i 2014.
La oss heller hylle disse sterke, flotte kvinnene som våget å gå på tvers av det strenge middelaldersamfunnet.